Blauwrijk

Over ons

Blauwrijk, kennis- en trainingscentrum voor Gezondzijn & Welbevinden!

Blauwrijk ligt met het Centrum voor Gezondzijn en Welbevinden op een prachtig 5 ha groot terrein. Het landgoed ligt in het hart van natuurgebied De Maashorst. Blauwrijk is een complex met diverse zalen, galerie/expositieruimte, een volledig geoutilleerde keuken, tuinen, terrassen en diverse bijgebouwen.

De tuinen van Blauwrijk zijn een immer in beweging zijnd project. De natuur is immers een waardevolle en onmisbare bron van vitaliteit. Er zijn eet-, beleef- en beweegtuinen. Deze tuinen prikkelen alle zintuigen op het gebied van (ecologische) voeding, beweging en bewustzijn. In de kruidentuin, groentetuin en boomgaard kan men eigen geteeld voedsel ontdekken. In de vlinder- en insectentuin kunnen ogen en oren genieten. Een beweegtuin biedt mogelijkheden voor natuurlijke beweging, yoga, sport en spel. De tuinen zorgen voor meer rust en reductie van stress. Ze zijn de ideale basis om aan de slag te gaan met programma’s van natuurlijk bewegen, bewustzijn en voeding.

Landgoed Blauwrijk

Blauwrijk heeft als uitgangspunt dat de natuur een onmisbaar en wezenlijk onderdeel is van het welbevinden van de mens als geheel. De natuur is een waardevolle en onmisbare bron van vitaliteit, balans en mede daardoor geluk in het leven. Landgoed Blauwrijk heeft de missie respectvol om te gaan met de natuur en alles wat leeft. Biologisch en duurzaam zijn er een vanzelfsprekendheid. In alle uitingen naar buiten toe, handelingen, arrangementen en programma’s staat het bevorderen van gezondzijn en welbevinden centraal.

Verder werkt Blauwrijk aan:

  • Het verbinden en combineren van specialismen van zowel de reguliere en complementaire zorg.
  • Het opzetten van een duurzame en intensieve samenwerking met ziekenhuis Bernhoven, huisartsen, specialisten, therapeuten, psychologen, diëtisten en coaches, maar ook samen met de medische- en voedingsindustrie en kennisinstellingen op het gebied van zorg, voeding en landbouw om gezamenlijk te komen tot innovatieve programma’s en concepten voor gedragsveranderingen ten behoeve van een gezonde(re) leefstijl.
  • Het bieden van zorg op maat middels individuele programma’s maar vooral ook behandelprogramma’s in groepsverband.
  • Het aanbieden van (educatieve) arrangementen voor het bedrijfsleven en particulieren ten behoeve van een gezonde(re) leefstijl.

Blauwe zones

Blauwrijk is geïnspireerd op de blauwe zones, oftewel “the blue zones”, onderzocht en beschreven door Dan Buettner van National Geographic. Dit is de inspiratiebron voor Blauwrijk en wordt uitgedragen naar al de gasten. Dit betekent o.a. een helder bewustzijn en het nemen van eigen verantwoordelijkheid, een rijke voeding en natuurlijk bewegen.

Dan Buettner en zijn onderzoek inspireerde tot het ontstaan van Blauwrijk. Hij vond vijf zogenaamde ‘Blue Zones’ in de wereld, gebieden waar mensen aanzienlijk ouder, en vitaler ouder worden dan in de rest van de wereld. Deze vijf gebieden liggen in Sardinië, Okinawa (Japan), Loma Linda (Californië), Nicoya (Costa Rica) en Ikaria (Griekenland).

De blauwe zones, met de redelijk geïsoleerde gemeenschappen, bleken een negental overeenkomsten te hebben die bewezen zorgen voor gezondzijn en vitaler ouder worden:

1. Natuurlijk bewegen

In de Blauwe Zones verbouwt men grotendeels het voedsel zelf. Dit zorgt voor veel en dagelijks bewegen als tuinieren en wandelen.

De strategie van Blauwrijk: Stimuleren van het integreren van fysieke activiteiten waar men plezier aan beleeft in de dagelijkse routine. Zoveel mogelijk stimuleren van het natuurlijk bewegen. Tuinieren is bij uitstek een vorm van natuurlijk bewegen maar dit geldt ook voor yoga,pilates en wandelen. Het is goed voor hart- en bloedvaten, is goed tegen stress en goed voor de spijsvertering.

Het stimuleert om samen met anderen te bewegen.

2. 80% Regel

In de Blauwe Zones heeft men nauwelijks overgewicht en bv in Okinawa (Japan) herinnert men elkaar tijdens de maaltijd om niet teveel te eten.

De strategie van Blauwrijk: Bewustzijn creëeren voor de 80% regel dat wil zeggen stoppen met eten als de maag voor zo’n 80% gevuld is.Dus niet dooreten tot men vol zit. Op deze manier wordt schijnbaar moeiteloos het aantal calorieën van een maaltijd met 20% verminderd. Vaak het verschil tussen aankomen en afvallen! Stimuleren van vaker rauwkost eten bij de maaltijd, rustig/langzaam en met aandacht eten en vooral: Ervan genieten!

3. Bonen

In de Blauwe Zones eet men voornamelijk plantaardig, minstens twee soorten groente bij iedere maaltijd . Alleen als er een dier geslacht is, eet men vlees of vis. Daarnaast zijn peulvruchten/bonen de hoekstenen van de voedingspatronen in alle Blauwe Zones.

De strategie van Blauwrijk: Zorgen voor zoveel mogelijk groente en fruit iedere dag. Adviseren van het minder eten van vlees. Kennis overdragen over voeding en de bijbehorende gezondheidsaspecten.

Gasten positief stimuleren door te zorgen voor mooi gevulde fruitschalen en aanbieden van noten als bijvoorbeeld een ideaal tussendoortje.

4. Wijn

In 4 van de 5 de Blauwe Zones wordt dagelijks een glas wijn gedronken.

De strategie van Blauwrijk: Kennis overdragen over de gezondheidsaspecten van alcoholische consumptie, waarbij matigheid de sleutel is. Goed tegen stress, tegen de effecten van chronische ontstekingen en bovendien maakt een glas drank iets speciaals van de maaltijd waardoor men langzamer eet en meer geniet. Rode wijn is extra goed omdat het polyfenonen bevat. Maar meer dan twee glazen drank is juist weer schadelijk.

5. Doel hebben

In de Blauwe Zones heeft men veelal een doel in het leven, een reden om ’s ochtends op te staan.

De strategie van Blauwrijk: Bewustzijn stimuleren en kennis overdragen over de onderzoeken die gedaan zijn waaruit blijkt dat er een verband is tussen een doel in het leven en de levensverwachting! Adviseren om een persoonlijke missie te formuleren. En stimuleren om nieuwe dingen te leren waardoor het brein scherp blijft.

6. Rusten

In de Blauwe Zones heeft men een dagelijks moment van rust, ontstressen of zelfs meditatie.

De strategie van Blauwrijk: Bewustzijn creëren voor rust en ruimte door minder tijd door te brengen met TV, radio en internet. Stimuleren van het dagelijks inbouwen van een moment van rust, stoom afblazen of meditatie.

7. Ergens bij horen

In de Blauwe Zones hebben gezonde 100-plussers allemaal een geloof en horen ze bij een hechte gemeenschap.

De strategie van Blauwrijk: Aanmoedigen van het actief deelnemen aan (hobby)club, sportvereniging of bijvoorbeeld een geloofsgemeenschap. Kennis overdragen dat activiteiten (als zingen in een koor of vrijwilligerswerk) die een goed gevoel geven de levensverwachting gunstig beïnvloeden. Bovendien brengt het een groter en hechter sociaal netwerk met zich mee. Uit onderzoek blijkt tevens dat mensen die bij een groep/club betrokken zijn zich beter voelen.

8. Familie

In de Blauwe Zones zet men familie en gezin op de eerste plaats.

De strategie van Blauwrijk: Bewustzijn creëren dat het wij-gevoel van het gezin/ de familie een positieve invloed heeft op de levensverwachting. Denk bijvoorbeeld aan het investeren van tijd in gezin/ kinderen, familie partner, ouders.

9. Sociaal netwerk

In de Blauwe Zones is sociale verbondenheid een structureel onderdeel van het leven. Omgeven door goede vrienden met dezelfde cultuur en tradities ontstaat een netwerk van wederzijdse steun.

De strategie van Blauwrijk: Stimuleren van gasten om zich te omringen met mensen die stimuleren om een gezonde levensstijl te hebben. Bewustzijn creëren dat aardig/tolerant zijn voor, en betrokkenheid bij, de medemens zorgt voor een groter sociaal netwerk. En dat zorgt weer voor minder stress en meer doelen in het leven.